Informacja o funkcjonowaniu w Urzędzie Gminy Oświęcim Punktu konsultacyjno - informacyjnego programu „Czyste Powietrze”

Punkt konsultacyjno - informacyjny programu „Czyste Powietrze” prowadzony przez Urząd Gminy Oświęcim (UG) zaprasza do kontaktu osoby będące właścicielami budynków położonych na obszarze gminy, zainteresowane uzyskaniem dotacji z programu oraz późniejszym jej rozliczeniu.

 

Mieszkaniec zainteresowany programem „Czyste Powietrze” może skontaktować się
z pracownikiem urzędu i umówić na spotkanie celem przygotowania odpowiedniego wniosku. Następnie urząd przekazuje wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie (WFOŚiGW), gdzie następuje jego ocena i decyzja o udzieleniu dotacji.

Punkt jest czynny:

  • wtorek w godz. 11.00 – 16.00
  • środa w godz. 8.00 – 13.00,

a w miarę możliwości także w pozostałych godzinach otwarcia urzędu.

Punkt jest obsługiwany przez Wydział Ochrony Środowiska w Urzędzie Gminy Oświęcim, ul. Zamkowa 12, I piętro, pok. 22.

Funkcjonowanie Punktu jest rezultatem zawartego przez Gminę Oświęcim porozumienia z WFOŚiGW.

Więcej informacji można uzyskać pod numerem telefonu 33 844 95 76.

Pośrednictwo UG jest uprawnieniem, nie jest jednak obowiązkowe w procesie ubiegania się o dotację czy, później, jej rozliczenia. Możliwe jest samodzielne złożenie wniosków przy wykorzystaniu profilu zaufanego czy nawet bez niego, za pośrednictwem odpowiedniego systemu informatycznego, ostatecznie przekazując wydrukowany i opatrzony własnoręcznym podpisem wniosek do WFOŚiGW. W przypadku chęci skorzystania z kredytu, który oferowany jest w programie – koniecznie zaś jest pośrednictwo banku, który podpisał stosowną umowę o współpracy dotyczącą realizacji programu „Czyste Powietrze”.

Warunki programu, szczegółowe informacje i opis możliwości złożenia wniosków dostępne są na stronach: https://czystepowietrze.gov.pl/ lub https://www.wfos.krakow.pl/.

Dostępna jest także ogólnopolska infolinia programu pod numerem 22 340 40 80 oraz infolinia WFOŚiGW pod numerem 12 422 94 90 wew. 1/ czynna w godzinach 8.00 – 15.00.

WFOŚiGW umożliwia także skorzystanie z doradztwa energetycznego dla osób, które potrzebują odpowiedniego wsparcia technicznego dotyczącego realizowanych przedsięwzięć dotyczących wymiany kotłów, przeprowadzenia prac termomodernizacyjnych,
a w efekcie do poprawy jakości powietrza na terenie gminy.

Jeśli właściciel wybiera złożenie wniosku o dofinansowanie poprzez UG, należy rozpocząć od założenia konta na portalu beneficjenta WFOŚiGW. Konieczne jest w tym celu wykorzystanie podstawowych danych osobowych oraz adres e-mail (własny lub udostępniony przez kogoś bliskiego na potrzeby obsługi wniosku). Portal dostępny jest na stronie: https://portal.wfos.krakow.pl/ .
Właściciel, który nie ma możliwości założenia konta na portalu, może skorzystać z odpowiedniej pomocy w urzędzie.

Informacje niezbędne do przygotowania celem przygotowania wniosku o dofinansowanie:

  1. Dotyczące wnioskodawcy:
  • dane osobowe wnioskodawcy, w tym nr PESEL,
  • adres e-mail oraz nr telefonu do kontaktu,
  • dane osobowe współmałżonka oraz współwłaścicieli nieruchomości (jeśli dotyczy),
  • dokładny adres, numer księgi wieczystej (w systemie numeracji KR1E/…) oraz numer działki właściwy dla budynku, który ma być objęty inwestycją dofinansowaną z programu (jeśli dla budynku lub nieruchomości gruntowej nie została założona księga wieczysta - dokument potwierdzający prawo własności budynku mieszkalnego np. akt notarialny lub inny dokument potwierdzający prawo własności budynku, który będzie stanowił załącznik do składanego wniosku),
  • rok wystąpienia o zgodę na budowę lub zgłoszenia budowy (jeśli przed rokiem 2009 deklaruje się przedział czasowy powstania budynku),
  • całkowita powierzchnia budynku/ lokalu mieszkalnego (m2),
  • dokładna wartość dochodu uzyskanego przez wnioskodawcę w roku poprzedzającym rok składania wniosku, źródło dochodu i sposób rozliczenia (np. ustawa o podatku dochodowym, działalność gospodarcza, rolnicza itp.) oraz sposób rozliczenia (np. PIT) lub
  • zaświadczenie wydane zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, przez organ właściwy ze względu na adres zamieszkania wnioskodawcy (dla mieszkańców gminy Oświęcim jest to Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Grojcu), nie wcześniej niż 3 miesiące przed datą złożenia wniosku
    o dofinansowanie, wskazujące przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy (w przypadku uprawnienia do podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania),
  • jeżeli inwestycja została już rozpoczęta, data wystawienia pierwszej faktury (innego dokumentu księgowego),
  • w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w budynku mieszkalnym, powierzchnia budynku przeznaczona pod prowadzenie tej działalności (oraz liczba miesięcy w roku prowadzenia działalności w tym budynku).
  1. Dotyczące inwestycji:
  1. W zakresie wymiany źródła ciepła:
  • rodzaj dotychczasowego sposobu ogrzewania budynku oraz nowego,
  • informacja czy konieczne jest wykonanie przyłącza do sieci gazowej,
  • jeśli w budynku stosowany jest gaz (jako podgrzewacz wody, do przygotowywania posiłków) - ilość pobieranego paliwa gazowego (średnia z ostatnich 3 pełnych lat),
  • jeśli przedsięwzięcie dotyczy kotła na pellet - informacja o emisyjności urządzenia (powyżej/poniżej 20 mg/m3) lub posiadanym certyfikacie potwierdzającym spełnienie wymogów ekoprojektu (ecodesign),
  • informacja czy modernizacji podlega także instalacja centralnego ogrzewania (w tym kolektory słoneczne) i instalacja do przygotowania ciepłej wody użytkowej.
  1. W zakresie ocieplenia ścian/dachu/stropu – liczba m2 ocieplanej powierzchni. Ocieplenie musi zostać wykonane zgodnie z warunkami technicznymi dla budynków WT 2021.
  2. W zakresie wymiany okien/drzwi – liczba m2 wymienianej stolarki okiennej/drzwiowej.
  3. Informacja czy wykonana została/ jest planowana/ konieczna dokumentacja projektowa (np. dotycząca przebudowy konstrukcji dachu pod ocieplenie, modernizacji instalacji wewnętrznej c.o. lub c.w.u., wymiany źródła ciepła, wentylacji mechanicznej).

 

W przypadku budynku będącego współwłasnością wniosek o dofinansowanie musi zostać podpisany przez wszystkich współwłaścicieli. Kiedy składający wniosek pozostaje w związku małżeńskim i zarazem wspólności majątkowej wniosek podpisuje także jego małżonek. Złożone podpisy potwierdzają zgodę na realizację inwestycji z dofinansowaniem programu.

 

Obecna wersja programu pozwala na jednokrotne złożenie wniosku na inwestycję zrealizowaną do 6 miesięcy przed złożeniem wniosku oraz planowaną do realizacji (zasadniczo) w terminie do 30 miesięcy od jego złożenia. Ważne jest więc, aby przeanalizować całościowo zakres przedsięwzięcia, by ująć w nim wszystkie planowane w tym czasookresie działania w budynku w zakresie, na jaki można uzyskać dofinansowanie z programu Czyste Powietrze.

 

W przypadku chęci przygotowania z pracownikiem urzędu wniosku rozliczającego przyznane wcześniej dofinansowanie konieczne jest przygotowanie dokumentów poświadczających realizację inwestycji, adekwatnie do zadań objętych umową o dofinansowanie. Są to dokumenty techniczne i finansowe dotyczące zakupionych, zastosowanych, zamontowanych urządzeń i materiałów oraz protokoły potwierdzające realizację zadań systemem zleconym. Jeśli dotacja obejmuje wymianę źródła ciepła postawą rozliczenia jest okazanie dokumentu potwierdzającego złomowanie wyłączonego z eksploatacji kotła grzewczego. Szczegółowe omówienie dokumentacji i danych koniecznych do rozliczenia dokonywane jest na etapie umawiania spotkania z beneficjentem programu.

Tagi