Koniec z parkowaniem w chaszczach w rejonie ulicy Piwnicznej w Brzezince. Właśnie zakończyły się prace związane z przebudową tego traktu. Przedmiotem inwestycji była budowa układu komunikacyjnego dla obsługi ruchu turystycznego przy historycznej Judenrampie.
Zadanie kosztowało blisko 520 tys. zł i zostało zrealizowane z puli gminy Oświęcim w ramach Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego. Odbiór inwestycji nastąpił 30 września.
W zakres zadania wchodziło wykonanie układu komunikacyjnego i zjazdów do posesji. Teren został odwodniony, powstały zbiorniki odparowujące wodę, zabezpieczono także sieć infrastruktury technicznej.
Wykonawcą zadania było Przedsiębiorstwo Budowlano Drogowo Mostowe „DROG-BUD” ze Spytkowic.
***
Na tzw. Judenrampie, czyli torowisku między obozami Auschwitz i Birkenau, od wiosny 1942 do połowy maja 1944 roku niemieccy naziści przywieźli transporty z ponad pół milionem Żydów z całej Europy, a także kilkudziesięcioma tysiącami Polaków, głównie więźniów politycznych, Romów i przedstawicieli innych narodów. Wśród przywiezionych Żydów lekarze SS, na znajdującym się na wprost bocznic polu i drodze przeprowadzali selekcje, w wyniku których od 70 do 75 procent osób kierowano na natychmiastową zagładę w komorach gazowych.
27 stycznia 2005 r. udostępniono do zwiedzania ekspozycję, która obejmuje część torów i centralną część rampy, związaną z rozładunkiem transportów i selekcjami. Na torach ustawione zostały dwa oryginalne bydlęce wagony kolejowe, jakimi naziści transportowali ludzi do Auschwitz: wagon kolei francuskich SNCF, pochodzący z przełomu XIX i XX wieku, oraz wagon kolei niemieckich z 1917 roku.