Wszyscy właściciele nieruchomości zobowiązani są do wskazania w jakie źródło ciepła wyposażony został ich budynek. Obowiązek złożenia deklaracji dotyczy zarówno budynków mieszkalnych, jak i niemieszkalnych. Uzyskane dane posłużą lepszemu działaniu w walce ze smogiem, zarówno na szczeblu lokalnym, jak i ogólnokrajowym.
Terminy i sposób złożenia deklaracji
Deklaracje można składać w formie elektronicznej poprzez stronę www.zone.gunb.gov.pl lub w formie papierowej w Urzędzie Gminy (pokój nr 27). W przypadku budynków już istniejących należy tego dokonać w terminie do końca czerwca 2022 r. Dane dotyczące nowych obiektów i urządzeń (w tym wymienionych piecy/kotłów) należy przekazać w ciągu 14 dni od uruchomienia źródła ciepła.
Jakie urządzenia należy zgłosić
W deklaracji należy wymienić wszystkie źródła ciepła użytkowane w budynku – dotyczy to zarówno kotłów centralnego ogrzewania, jak i kominków czy pieców kaflowych. Ewidencja obejmuje urządzenia na wszystkie rodzaje paliwa – zgłosić musimy zarówno piec węglowy, jak i pompę ciepła.
W przypadku budynków, których właścicielem jest więcej niż jedna osoba, wystarczy, że deklarację złoży jeden ze współwłaścicieli. Nie spełnienie obowiązku złożenia deklaracji, może skutkować mandatem w wysokości 500 zł lub nawet grzywną 5000 zł.
Więcej informacji
Szczegółowych informacji udzielają pracownicy Wydziału Zagospodarowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska, pod numerem telefonu 33/844-95-27 lub mailowo: powietrze@gminaoswiecim.pl
Zrealizowano w ramach projektu „Wdrażanie Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego – Małopolska w zdrowej atmosferze” LIFE-IP MALOPOLSKA / LIFE 14 IPE PL 021 dofinansowanego ze środków programu LIFE Unii Europejskiej oraz środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.